رای منفی مجلس به افزایش قیمت بنزین-راهبرد معاصر
پاسدار محمدرضا نقدی: هیچ خونی در سوریه هدر نرفته / باید خود را برای حوادث بزرگ آماده کنیم آیت‌الله نوری همدانی: ایران ام‌القرای جهان اسلام است/ حفظ‌ ام‌القراء از اوجب واجبات است مشاور عملیات سپاه: وعده صادق ۳ بلاشک انجام می‌شود/ اسرائیل در انتظاری فرسایشی اسیر شده است تقدیم فراز‌هایی از دیدگاه‌های رهبر انقلاب درباره حضرت مسیح (ع) به پاپ نشست سران قوا با موضوع مدیریت بازار ارز فرمانده نیروی زمینی ارتش: نیرو‌های مسلح مانع هرگونه تعرض به خاک ایران اسلامی خواهند شد وزارت کشور: انتخابات شورا‌ها سال آینده برگزار می‌شود در هفدهمین جلسه رسیدگی به پرونده چای دبش چه گذشت؟ احتمال تمدید فعالیت شورا‌های ششم قوت گرفت / شورا‌ها چندساله می‌شود؟ تصویری از دیدار سردار سلیمانی و خانواده اش با رهبر انقلاب + عکس علم الهدی: جریان دیگری را در عرصه مقاومت شکل خواهیم داد پاسخ نبویان، نماینده تهران به اعتراض رسایی: دبیرخانه شورای امنیت، ابلاغ قانون حجاب را به تعویق انداخته است خطیب نمازجمعه تهران: افزایش قیمت دلار و تضعیف ارزش پول ملی خطری جدی است زینب سلیمانی: مسئولان بخشی از وفاداری مردم را با تلاش و پیگیری‌های خود جبران کنند مداح وحدت‌شکن تحت پیگرد قضایی قرار گرفت

رای منفی مجلس به افزایش قیمت بنزین

سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: موضوع افزایش قیمت بنزین در کمیسیون تلفیق مجلس بررسی شد و به این نتیجه رسیدیم که مردم و جامعه در شرایط کنونی طاقت افزایش قیمت را ندارند.
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۸ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 February 23
کد خبر: ۵۳۳۹

به گزارش راهبرد معاصر ،  احمد امیرآبادی، عضو هیئت رئیسه مجلس شب گذشته در برنامه مناظره شبکه یک که با موضوع سهمیه‌ بندی بنزین پخش شد گفت: در حال حاضر 92میلیون لیتر بنزین در روز در کشور مصرف می‌شود؛ این در حالی است که با افتتاح فاز 3 پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تولید روازنه 105 میلیون لیتر بنزین در روز دست یافته‌ایم و از این جهت خودکفا شده‌ایم.

 

وی افزود: البته پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس این است که در صورتی که روند فعلی مصرف بنزین در کشور ادامه پیدا کند و شرایط فعلی که برای هر 100 کیلومتر پیمایش خودروها، 12 لیتر بنزین مصرف می‌شود، ادامه پیدا کند، در سال 1408 روزانه به مصرف 250 میلیون لیتر بنزین نیاز دارم. بنابراین مجبور هستیم که هم مصرف را مدیریت کنیم و هم تکنولوژی در تولید خودرو را تغییر دهیم.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس اذعان داشت: در موضوع مدیریت مصرف اگر سیاست‌گذاری‌ها به دنبال حل مشکل قاچاق است، باید کارت سوخت را احیا کنیم؛ اگر به دنبال کاهش مصرف سوخت هستیم باید سهمیه‌بندی را به همراه قیمت‌گذاری پیگیری کنیم؛ اگر هدف توزیع یارانه پنهان سوخت میان مردم است باید این یارانه را میان همه مردم توزیع کنیم و اگر هدف تامین منابع مالی برای دولت است باید به دنبال سناریوهای دیگری که از افزایش قیمت‌ها دفاع می‌کنند را پیگیر باشیم.

 

وی گفت: آنچه که مسلم است این موضوع می‌باشد که چاره‌ای نداریم جز این که مصرف بنزین را در کشور مدیریت کنیم. در این زمینه نیز طرحی در مجلس نوشته شده که بر اساس آن سرانه بنزین اختصاصی به هر ایرانی روزی یک لیتر است و پیش‌بینی هزینه‌ها نیز در این زمینه انجام شده است.

 

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز در این برنامه با تاکید بر این که موضوعاتی همچون بنزین باید بدور از شعارهای انتخاباتی و این که سال آینده انتخابات مجلس برگزار می‌شود، مطرح شود گفت: در زمینه هدر رفت حامل‌های انرژی در دنیا جزو 3 کشور نخست هستیم.

 

سید علی ادیانی با اشاره به این که باید کارت سوخت احیا شود در مجلس مورد اجماع نمایندگان است، افزود: در این که الان در مصرف داریم اسراف می کنیم و سرمایه کشور را هدر می‌دهیم، اختلافی نیست. ضمن این که چون اقتصاد انرژی با اقتصاد سیاسی ارتباط دارد، بر این اساس با مشکلاتی در این زمینه روبرو هستیم.

 

مهدی حیدری، استاد اقتصاد و مدیریت مالی هم در این برنامه گفت: راه‌حل بهینه کردن یارانه بنزین که تمام اقتصاددانان نیز بر آن اتفاق نظر دارند اینست که تمام یارانه‌ها حذف شود و در عوض یارانه نقدی به مردم پرداخت شود.

 

وی اضافه کرد: مجموع یارانه فعلی دولت در حال حاضر 90 هزار میلیارد تومان است که اگر تقسیم به جمعیت کشور کنیم، ماهانه یک میلیون تومان به هر نفر می‌رسد. بر این اساس باید تمام یارانه‌ها حذف و به مردم داده شود.

 

این استاد دانشگاه گفت: در حال حاضر 85 درصد دهک بالایی جامعه خودرو دارند، اما کمتر از یک درصد دهک پایین جامعه دارای خودرو هستند. در این صورت اگر سهمیه بنزین را به خودرو اختصاص دهیم به نوعی داریم افراد ثروتمند کمک می‌کنیم و در مقابل این موضوع بی‌عدالتی به اقشار کم‌درآمد است.

 

سخنگوی کمیسیون انرژی نیز در ادامه با اشاره به این که در دولت‌های مختلف موضوع بنزین مورد جدل میان دولت‌ و مجلس بوده است، افزود: موضوع افزایش قیمت بنزین در کمیسیون تلفیق مجلس بررسی شد و به این نتیجه رسیدیم که مردم و جامعه در شرایط کنونی طاقت افزایش قیمت را ندارند.

 

اسداله قره‌خانی گفت: اگر به‌صورت تدریجی و متناسب با تورم و درآمد مردم قیمت بنزین را افزایش می‌دادیم از این نظر مشکلی نبود. این در حالی است که در سالجاری طرح‌های متفاوتی در خصوص افزایش قیمت بنزین مطرح شد که با اتفاق آرا مجلس این موضوع هم در کمیسیون انرژی و هم کمیسیون تلفیق رد شد.

تسنیم

ارسال نظر